Voorbeeld co-creatie

door

in

Customedia probeert partijen met elkaar te verbinden zodat er een beter resultaat ontstaat. Op gebied van marketing en communicatie is onderstaand artikel een voorbeeld van co-creatie zoals Customedia dit in gang heeft gezet.

De Nieuwe Sloep in Leeuwarden en Amsterdam

Wiersma Yachting presenteerde op de beurs BOOT Holland in Leeuwarden voor het eerst De Nieuwe Sloep aan het grote publiek. En aan belangstelling ontbrak het bepaald niet. De unieke verbinding tussen ambachtelijk vakmanschap en innovatieve elektrische aandrijving blijkt een publiekstrekker te zijn. Maar De Nieuwe Sloep verbindt veel meer. Jong en oud, verleden en toekomst en ondernemers in en buiten De Nieuwe Stad.

Customedia en Tipisj verzorgen de marketing en communicatie van De Nieuwe Sloep. In het concept voor de stand werd Weltevree betrokken. De wereld van Weltevree en die van De Nieuwe Sloep sluiten naadloos op elkaar aan. De Guidelight van Weltevree is zelfs geïntegreerd in de sloepen. Daarnaast werd de hulp ingeroepen van het Ambachtelijk Botenbouw Centrum bij het bouwen van een steiger voor de beurs. En GGTV maakte een reportage van de bouw en het gebruik van De Nieuwe Sloep.

Bij de elektrische sloepen van Wiersma wordt vooral lokaal naar leveranciers gekeken, eerst in De Nieuwe Stad, dan Amersfoort, de regio en als laatste daarbuiten. Telkens wordt gezocht naar leveranciers die duurzaam werken, betrokken zijn of een goed verhaal hebben. Zo zijn de kussens in de sloepen gemaakt door Reflavour in Soest dat werkt met mensen in de dagbesteding. Zij hebben hun ziel en zaligheid gelegd in iedere handeling om het zo perfect mogelijk voor elkaar te krijgen. En, het is ze gelukt!

Ondertussen deed Wiersma zelf een duid in het collectezakje van een dominee. “De kerk zou worden gesloopt en de kerkbanken moesten weg. De onderhandelingen verliepen voorspoedig en de dominee en ik waren het al snel eens,” aldus Wiersma. Hij gaf het prachtige hout een tweede leven. “Het zijn nu de loungebanken in de nieuwste sloep, Uiteraard voorzien van comfortabele kussens. En zo heeft iedere sloep een eigen verhaal. Mensen waarderen dat.”

Volgens Wiersma viel het de organisatie van BOOT Holland op dat de stand veel bezoekers en media trok. “Onder andere VaarTV en De Vaarkrant van de Telegraaf meldden zich. De hoofdredacteur zal binnenkort vanaf Jachthaven ’t Raboes in Eemnes een testvaart maken en zijn bevindingen publiceren. De organisatie van BOOT Holland heeft ons al gevraagd als publiekstrekker voor 2017.”

Maar eerst nu de HISWA van 16 tot en met 20 maart in Amsterdam. Wiersma Yachting is met twee elektrische sloepen aanwezig. Eén elektrische sloep is te bezichtigen op stand 07.508 in hal 7 en één ligt in de haven van de HISWA om direct een proefvaart te kunnen maken. Proefvaren kan overigens altijd op afspraak. Een bezoek aan de werf in het Ambachtelijk Botenbouw Centrum wordt dan gecombineerd met een proefvaart vanaf ’t Raboes.

Wiersma ziet volop kansen voor elektrisch varen, ook in de regio. “In de grachten van Amsterdam wordt elektrisch varen in 2020 waarschijnlijk verplicht. Maar eigenlijk moet je het gewoon zelf willen. De techniek is er en je gaat op in de natuur. Vanuit Vathorst vaar je straks via De Laak naar Bunschoten. Elektrisch natuurlijk! Je kunt trouwens in het vaarseizoen De Nieuwe Sloep huren bij Jachthaven ’t Raboes in Eemnes, Sloepverhuur Vathorst in Amersfoort en Recreatie Mijnden te Loosdrecht.”

Meer informatie over De Nieuwe Sloep van Wiersma vind je op www.denieuwesloep.nl